Praktické informace

Svoz komunálního odpadu 

Mokrá – sídliště: svoz 1x týdně (pondělí)
Stará Mokrá, Horákov: svoz 1x 14 dnů (pondělí v sudé týdny)

Plán svozu komunálního odpadu v roce 2024PDF | 193,95 KB

 

Sběrný dvůr a třídění odpadu

 

Nejčastější otázky a odpovědi

  • Jaké dokumenty si mohu na Obecním úřadě Mokrá-Horákov vyřídit?

    Všechny důležité informace o tom, co lze vyřídit přímo na úřadě v Mokré-Horákově nebo ve Šlapanicích, najdete na našem webu v sekci Potřebuji si vyřídit

    Na obecním úřadě si můžete vyřídit například trvalý pobyt, listiny z agendy Czech POINT, vidimace a legalizace dokumentů (ověřování listin a podpisů), povolení v rámci stavebního řízení (podrobnosti zde).  

    Na Městském úřadě Šlapanice se vyřizují dokumenty jako jsou občanský průkaz, cestovní pas, řidičský průkaz, rybářské lístky, rodné listy, oddací listy.

    Doporučujeme
    •    Před návštěvou obecního úřadu si ověřte otevírací dobu a případně si domluvte rovnou schůzku.
    •    Vezměte si s sebou všechny potřebné doklady a dokumenty.
    •    Pokud si nejste jisti, co potřebujete k vyřízení daného úkonu, obraťte se na pracovníka obecního úřadu.

  • Je v obci policie?

    V naší obci státní ani městská policie není. Obě tyto složky mají služebny ve Šlapanicích, kam v rámci správního obvodu spadáme. 
    S Městem Šlapanice pak máme dlouhodobě uzavřenou Veřejnoprávní smlouvu k zajištění služby městské policie.

     Služebna městské policie ve Šlapanicích

  • Kolik má obec Mokrá-Horákov obyvatel?

    K 1. lednu 2023 dle ČSÚ měla obec v evidenci 2863 obyvatel (z toho 1368 mužů, 1495 žen). 

  • Má obec ztráty a nálezy? Jak mohu řešit nalezenou věc?

    Nalezené věci můžete odevzdat na obecním úřadě, na podatelně – sekretariát starosty. Pokud si vlastník nalezené věci nevyzvedne, nalezené věci jsou zde uloženy po dobu minimálně jednoho roku. 

    • Pokud nemůže nálezce z okolností poznat, komu má být věc vrácena, a nepovažuje-li se věc za opuštěnou, oznámí nálezce bez zbytečného odkladu nález obci, na jejímž území byla nalezena, zpravidla do tří dnů. 
    • Byla-li však věc nalezena ve veřejné budově nebo ve veřejném dopravním prostředku, odevzdá nálezce nález provozovateli těchto zařízení.
  • Našel jsem kotě/kočku, psa/štěně, co mám dělat ve vztahu k obci?

    Nejdříve zkontrolujte, zda má zvíře identifikační obojek. Obvykle se jedná o zvíře, která má majitele a pouze se zaběhlo.  Pokud má známku/obojek s identifikačními údaji, pokuste se kontaktovat majitele. 

    Pokud nemá nebo se nepodaří majitele kontaktovat, informujte obec o nalezeném zvířeti. Obec zajistí zveřejnění informace o nalezeném zvířeti  na webových stránkách obce, případně na stránkách o nalezených zvířatech. Domluvíte se na dalším postupu, aby bylo o zvíře postarané. Pokud se zjistí, že se jedná prokazatelně o zvíře bez majitele, kočku toulavou, rovněž informujte obec, která má možnost odchytu, zajištění kastrace kočky a její opětovné vypuštění do původního teritoria s následným monitorováním situace.

  • Pořídili jsme si psa, co máme dělat ve vtahu k obci?

    Psa je nutné přihlásit. Poplatek platí držitel psa příslušné městské části, kde je přihlášen k pobytu nebo sídla firmy, ze psů starších 3 měsíců. Držitel psa je povinen podat písemné přihlášení k poplatku (nejlépe osobně, možno i písemně vč. event. zmocnění jiné osoby) a rovněž oznámit každou skutečnost, která má vliv na trvání a výši poplatku do 60 dnů od doby, kdy skutečnost nastala. 

    Více o povinnosti nahlášení psa
     

  • Objevil jsem rozbitou lavičku, lampu aj., co s tím?

    Kontaktujte obecní úřad, který je zodpovědný za údržbu v rámci katastru naší obce. Při oznamování například rozbité lavičky uveďte co nejpřesnější popis umístění, rozsah poškození a případné další relevantní informace. 

    Pokud se oprava zpozdí nebo se zdá, že k ní nedochází, kontaktujte příslušný orgán znovu a zeptejte se na stav opravy.

    Kontakty na obecní úřad
     

  • Našel jsem uhynulé zvíře, co mám dělat?

    Postup s uhynulým zvířetem v obci se liší podle toho, zda se jedná o zvíře volně žijící nebo domácího mazlíčka. 

    Volně žijící zvíře

    • Pokud s jedná o uhynulé zvíře, u kterého není vlastník nebo chovatel znám, kontaktujte přímo obecní úřad. 
    • V případě nalezení zvěře, podle zákona o myslivosti je za odstranění zodpovědný uživatel honitby, tedy příslušné honební společenstvo. 
    • Pokud se jedná o hromadný úhyn ptáků, je nutné kontaktovat krajskou veterinární správu.

     

    Domácí mazlíček

    • Za nalezeného a uhynulého domácího mazlíčka je zodpovědný jeho majitel. Pokud neznáte majitele, je vhodné na zvířeti zkusit najít identifikační značku (čip, obojek) a podle ní kontaktovat majitele. Pokud se majitele nepodaří zjistit, kontaktujte obecní úřad, který zajistí likvidaci.

     

    Důležité!

    • Na uhynulé zvíře nikdy nesahejte bez rukavic, a to ani v případě, že se jedná o zjevně přirozený úhyn.
    • V případě nalezení uhynulého divokého zvířete (např. srna) je vhodné místo nálezu nafotit a odeslat hlášení například přes aplikaci Mobilní Rozhlas.
    • Pokud máte podezření, že zvíře uhynulo v důsledku trestného činu (např. otrava), kontaktujte Policii ČR.
       
  • Jak probíhá zimní údržba komunikací?

    Úkolem zimní údržby je zmírnění závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací vzniklých zimními povětrnostními vlivy a jejich důsledky tak, aby zimní údržba byla zajišťována s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a ekonomickým možnostem obce na straně druhé.

    V zimním období není možno závady ve sjízdnosti a schůdnosti odstranit, nýbrž pouze zmírnit a vzhledem k tomu, že závady nelze zmírnit okamžitě na celém území obce, stanovuje „Plán zimní údržby“ priority údržby, a to jak místně, tak i časově. Tyto priority vyplývají z nestejné důležitosti místních komunikací a z technicko-ekonomických možností provádění zimní údržby.

    Plán zimní údržby 2023/2024PDF | 651,25 KB

    Mapa zimní údržbyPDF | 354,51 KB

    Plán zimní údržby místních komunikací je základním dokumentem pro provádění prací spojených se zimní údržbou těchto komunikací a jedním z důkazních prostředků pro posouzení odpovědnosti vlastníka místních komunikací za škody vzniklé užíváním komunikací z titulu závad ve sjízdnosti a schůdnosti.

  • Jaké má obec autobusové spojení?

    Do obce je zajištěno autobusové spojení z Brna (ze zastávky Brno-Úzká) autobusovou linkou č. 701., která vede po trase: Brno –  Mokrá-Horákov – Hostěnice – Pozořice.

    Aktuální jízdní řád linky 701

     

    IDOS – Vyhledávání dopravního spojení v rámci celé ČR

  • Kde mohu nahlásit nebezpečné místo v obci (ohrožující bezpečnost chodců a silničního provozu)?

    Kontaktujte obecní úřad. Při oznamování uveďte co nejpřesnější popis, případně  návrh řešení. Pokud je možné, přiložte fotodokumentaci.

    Přejít na kontakty

  • Větve ze stromu na obecním pozemku ohrožují můj majetek, co mám dělat?

    Kontaktujte obecní úřad. Při oznamování uveďte co nejpřesnější popis umístění a případné další relevantní informace. Pokud je možné, přiložte fotodokumentaci.

    Kontakty obecního úřadu

  • Potřebuji pokácet strom na svém pozemku, potřebuji povolení?

    Povolení ke kácení se nevyžaduje: 

    • pro stromy do obvodu kmene 80 cm měřeno ve výšce 130 cm nad zemí, 
    • pro zapojené porosty dřevin (tzn. keřů i stromů) o celkové ploše do 40 m2, 
    • pro dřeviny pěstované na pozemcích vedených v katastru nemovitostí jako plantáž dřevin a pro ovocné dřeviny rostoucí na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří.

    Uvedené neplatí pro památné stromy a dřeviny rostoucí jako součást významných krajinných prvků (VKP).

     

    Pokud potřebujete povolení ke kácení stromu, nespadajícího do žádné z uvedených kategorií musíte podat žádost na obecním úřadě. K žádosti je nutné přiložit:

    • jednoznačnou identifikaci žadatele, tj. jméno a adresu, datum narození (fyzická osoba), název a sídlo firmy, IČ (právnická osoba), příp. doručovací adresu, číslo telefonu,
    • v případě více spoluvlastníků jejich souhlas s případným kácením a náhradní výsadbou,
    • doložení vlastnického práva či nájemního nebo uživatelského vztahu žadatele k pozemkům, na kterých dřeviny rostou, nelze-li je ověřit v katastru nemovitostí,
    • specifikaci dřevin, které mají být káceny, zejména jejich druh popř. rod, počet, včetně situačního nákresu se zakreslením polohy dřevin určených ke kácení,
    • udání obvodů kmene stromů ve výšce 130 cm nad zemí nebo plochy zapojených porostů dřevin,
    • zdůvodnění žádosti,
    • u právnických osob platný výpis z obchodního rejstříku,
    • plná moc v případě zastupování,
    • projektová dokumentace v případě žádosti o vydání závazného stanoviska.

    Pokud strom představuje bezpečnostní riziko (např. hrozí pádem na dům, chodník nebo elektrické vedení), je možné ho pokácet i bez povolení, ale je nutné to ohlásit obci do 15 dnů od kácení. Toto ohlášení musí obsahovat stejné náležitosti jako žádost o kácení.

    Kácení stromů na lesních pozemcích se řídí zákonem č. 289/1995 Sb., o lesích. Povolení ke kácení stromů v lese uděluje orgán státní správy lesů.

  • Je omezen zákaz pálení v obci? Jak?

    Obec nemá schválenou vyhlášku k regulaci pálení omezující spalování suchého rostlinného materiálu v otevřených ohništích.

    Při pálení je nutné dodržovat následující zásady: 

    •  Veškerý rostlinný materiál necháme před spálením řádně proschnout. 
    • Budeme  spalovat pouze to, co zákon v otevřených ohništích povoluje (tzn. dřevo, dřevěné uhlí, suchý rostlinný materiál, popř. plynná paliva určená výrobcem, přičemž matriál nesmí být kontaminován chemickými látkami). 
    • Z dalších platných právních předpisů vyplývá, že nelze spalovat za povětrnostních podmínek, při kterých hrozí rozšíření ohně (vítr) nebo v případě že by kouř obtěžoval okolí (obvykle nízký tlak). 
    • Nebudeme tedy oheň rozdělávat, když je vítr, který míří právě k sousedům, na dětské hřiště apod. Vyhneme se tím zbytečným sporům, nebo dokonce problémům s úřady.
  • Jak a komu mám nahlásit pálení listí a suchého klestí na svém pozemku?

    Pálení je možné oznámit on-line registrací následně vyplněním formuláře: https://paleni.izscr.cz/

    Povinnost ohlašovat pálení se nevztahuje na fyzické osoby, které tuto činnost provádějí na svém pozemku. Pokud ale fyzická osoba plánuje pálení většího množství biologického odpadu (klestu, shrabaného listí a stařiny), je vhodné také ohlásit pálení na KOPIS HZS. Touto informací lze zabránit zbytečným výjezdům jednotek požární ochrany k domnělému požáru, který může nahlásit například soused.

    Při ohlašování pálení je nutno uvést především následující informace:

    • datum a místo pálení
    • osobu, která je za pálení odpovědná a kontakt (mobilní telefon)
    • dobu, po kterou bude pálení probíhat

    I pro tyto práce na soukromém pozemku platí určitá pravidla:

    • Je třeba dodržovat povinnosti vyplývající ze zákona o ovzduší a platných obecně závazných vyhlášek obcí (požární řád obce, vyhlášky o nakládání s komunálním odpadem apod.)
    • Pálení musí být po celou dobu přítomna osoba starší 18 let.
    • Oheň by se neměl rozdělávat za pomoci hořlavých kapalin.
    • Při nepříznivých povětrnostních podmínkách (silný vítr, inverze) by se pálení mělo přerušit.
    • Je třeba dodržovat bezpečnou vzdálenost ohniště od zástavby a hořlavých předmětů (domy, auta, ploty apod.) a mít k dispozici jednouché hasební prostředky (lopata, kbelík s vodou, písek apod.).
    • Velikost ohniště je třeba volit tak, aby všechen hořící materiál shořel v době, kdy je na místě přítomen dozor.
    • Po ukončení pálení se musí ohniště řádně uhasit. V období sucha je třeba ohniště kontrolovat i v průběhu následujícího dne, popřípadě opakovaně prolít vodou.
    • V případě, že se oheň vymkne kontrole a nelze ho uhasit vlastními silami, je osoba provádějící pálení povinna okamžitě vzniklý požár ohlásit KOPIS HZS, případně na tísňové linky 150 nebo 112.
  • Můžu grilovat na veřejném prostranství obce?

    Ke grilování je možné využít místo  tomuto uzpůsobené, v Horákově se jedná o Bike Point v areálu sportovišť (u fotbalového hřiště).

  • Je v obci omezeno parkování?

    Parkování v obci není žádnou obecně závaznou vyhláškou omezeno, vesměs platí obecně platné právní předpisy. 

    Parkovací místa nejsou zpoplatněna, vyhrazena jsou pouze parkovací místa pro držitele průkazů ZTP (v několika případech s vyhrazením pro SPZ držitele takového průkazu). 

  • Jsou v obci nějaké místní bezpečnostní opatření?

    Obec má schválenou OZV o 2/2023 O REGULACI POUŽÍVÁNÍ ZÁBAVNÍ PYROTECHNIKY. Předmětem této vyhlášky je regulace používání zábavní pyrotechniky v obci, neboť tato činnost může narušit veřejný pořádek nebo být v rozporu s ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku. Používání zábavní pyrotechniky se na území obce Mokrá-Horákov zakazuje.

     

    Zákaz dle odstavce 1 tohoto článku se nevztahuje na: 

    • ohňostrojné práce, které podléhají povolovací povinnosti a na ohňostroje a ohňostrojné práce, které podléhají ohlašovací povinnosti,
    • prskavky, konfety, dětské, dortové a obdobné fontány, pokud jsou jako pyrotechnické výrobky zařazeny do kategorie F1 a F23, ; 
    • dny 31. prosince od 17:00 do 24:00 a 1. ledna od 00:00 do 02:00.

    Vyhláška o regulaci používání zábavní pyrotechniky

  • Pořádá obec trhy? Jak je možné se do nich zapojit?

    Obec Mokrá-Horákov pořádá např. vánoční trhy, velikonoční jarmark, popřípadě další řemeslné nebo farmářské trhy. Tyto akce vesměs pořádá kulturní komise rady obce.

     

    V případě zájmu kontaktujte referentku podatelny, sekretariátu starosty obce, popř. vedoucí obecní knihovny, která/které vám předá/předají bližší informace. 

  • Kde nahlásit pořádání veřejných akcí v obci?

    Obec má schválenou OZV O STANOVENÍ PODMÍNEK PRO POŘÁDÁNÍ A PRŮBĚH SPORTOVNÍCH A KULTURNÍCH PODNIKŮ, VČETNĚ HUDEBNÍCH PRODUKCÍ A DALŠÍCH VEŘEJNOSTI PŘÍSTUPNÝCH AKCÍ TOHOTO TYPU, A O ZABEZPEČENÍ MÍSTNÍCH ZÁLEŽITOSTÍ VEŘEJNÉHO POŘÁDKU V SOUVISLOSTI S JEJICH KONÁNÍM

     

    Organizátor je povinen nejméně 10 dnů před konáním akce doručit oznámení o konání akce na území obce Obecnímu úřadu Mokrá-Horákov

     

    Oznámení musí obsahovat: 

    • identifikační údaje organizátora a kontaktní údaje organizátora - zejména telefonní číslo, na kterém bude organizátor či jím pověřená osoba k osobní spolupráci s orgány veřejné správy v průběhu konání akce k zastižení, 
    • název a druh akce a stručný popis obsahu akce a jejího průběhu dobu a přesné místo konání akce, včetně údajů o jejím počátku a ukončení a případných přestávkách a přerušeních, 
    • předpokládaný počet účastníků této akce, počet osob zajišťujících pořadatelskou službu,
    • informace o způsobu nakládání s odpadem v průběhu i po skončení akce, 
    • informace o způsobu zajištění odstavení vozidel účastníků akce, je-li v souvislosti s akcí organizátorem očekávána zvýšená potřeba účastníků pro odstavení vozidel,
    • informace o preventivních opatřeních pro eliminaci šíření hluku, prachu, světla nebo vibrací mimo místo konání akce.

    Přejít na vyhlášku

  • Mohu mít v obci reklamu?

    V obci lze umístit reklamní banner u vjezdu do obce poblíž sportovního areálu v Horákově. Částka za kalendářní rok činí 4 800Kč včetně DPH.

     

    V obci je dále možnost využít inzerce ve Zpravodaji obce a v hlášení místního rozhlasu.

     

    Více informací o možnostech propagace  Ceník inzerce

Fotogalerie